Padomi pret bezmiegu

Gita Krastiņa

Tu iekrīti gultā pēc smagas darba dienas un nespēj aizmigt, grozies no vieniem sāniem uz otriem, līdz pienāk laiks celties. Atceries, miegs ir bauda, nevis velti nosists laiks.

Kā ārstēt bezmiegu

Vislabāk ir ļaut šīm lietām nokārtoties pašām, nevis censties pārspēt viltībā savu organismu. Mēģini izdibināt, kas izraisa bezmiegu, un centies to novērst, bet galvenais — nekrīti panikā.

Viens no veidiem, kā noskaidrot bezmiega cēloni, ir ieviest dienasgrāmatu. Tajā atzīmē laiku, kad guli, kā arī miega kvalitāti. Tādējādi uzzināsi, cik daudz tu guli pat tad, ja jūties, it kā cauru nakti būtu pavadījis nomodā. Turklāt tas palīdzēs radīt nemainīgus gulētiešanas paradumus. Dodies pie miera vienā un tai pašā laikā un izveido savu iemigšanas rituālu.

Arī medikamenti var būt efektīvs ārstēšanas līdzeklis. Mūsdienu miegazāles, ja vien tās pareizi lieto, ir drošs un efektīvs līdzeklis, ja ir hronisks, darbspējas mazinošs bezmiegs. Taču parasti tās nav ieteicams lietot ilgāk par 21 dienu.

Svarīgi ir rūpīgi izvēlēties pareizo medikamentu. Lai arī iespējams iegādāties bezrecepšu miegazāles, vislabākais risinājums, pirms sākt lietot zāles, ir aprunāties ar savu ārstu. Bez medikamentiem ārsts tev, iespējams, ieteiks apmeklēt psihologu. 

Vai bezmiegu var ārstēt ar tautas līdzekļiem

Jā, daži tradicionālie medikamenti ir zinātniski pārbaudīti un ir patiešām iedarbīgi. Baldriāna sakne uzlabo miega kvalitāti, bet muskatriekstu ekstrakts paildzina miegu. Vecākiem cilvēkiem, kas cieš no bezmiega, lavandas eļļas ieelpošana palīdz iemigt un arī paildzina miegu.

Kādā citā pētījumā noskaidrojies, ka labs miega ierosinātājs ir piena produktos esošā aminoskābe — triptofāns. Lūk, no kurienes paradums pirms gulētiešanas izdzert glāzi piena!

Miegs ir bauda!

Saskaņā ar nesen veiktu amerikāņu pētījumu mūsu dienās cilvēki guļ vidēji par stundu mazāk, nekā to darījuši mūsu senči pirms 150 gadiem. Rietumu sabiedrība, kas nav ne brīdi pilnīgi aizmigusi, izvirza prasības, kā dēļ esam spiesti gulēt mazāk. Ja rodas iespēja nedēļas nogalē pagulēt ilgāk, pēc piecelšanās staigājam kā pusaizmiguši, un arī ilgi gaidītajās brīvdienās parasti guļam ilgāk. Tas ir tāpēc, ka ikdienā organismam atvēlam par maz miega.

Mūsu dienās miegs ir aizmirsta bauda, kas jāiepazīst atkal no jauna, nevis jāuzskata gulēšana par velti zaudētu laiku.

03.03.2004

apollo.lv Veselības žurnāla

BackTop
Aforisms
labāk vienreiz izsargaaties nekā 100 reiz mainīt autinjus...